Affektif bilgi işlem nedir?
Duygusal hesaplama, makinelerin insan duygularını nasıl
ayırt edip karşılık verdiğini inceleyen bilimdir. İnsanların ve bilgisayarların
etkileşimini, bilgisayarın yorumladığı ipuçlarına dayanarak, kullanıcının etki
alanındaki değişikliklere tepki kredi notum düşük nasıl kredi çekerimverebilen
ve ayarlayabilen makineler kurarak geliştirmeyi amaçlar.
Duygusal hesaplama bağlamında “etki” kelimesi, bir kişinin
mevcut durumunu ifade eder. Duygular, ruh hali ve bir kişinin bir uyarana nasıl
tepki verdiğini içerir. Bu bağlamda, genellikle duygusal bilgisayar
teknolojisini tam olarak anlamak ve uygulamak için çeşitli bilimsel disiplinler
gereklidir. Bilgisayar bilimi , dilbilimi, robot bilimi , sosyoloji ve
psikoloji , duyuşsal hesaplama ile kapsanan bazı disiplinlerdir.
Kullanıcının mevcut durumunu belirlemenin yanı sıra,
duyuşsal hesaplama, kullanıcının etkilerini etkileme yeteneğine sahip makineler
oluşturmayı da amaçlamaktadır. Bu, sürekli uyanıklığın gerekli olduğu
durumlarda özellikle değerli olabilir. Bunun bir örneği, bir sürücünün uykulu
ya da sarhoş olduğunu algılayabilen bir arabadır. Bu, esneme frekansı, göz ve
kafa hareketi ve diğer sürüş davranışlarını izleyerek yapar. Ardından, bir
uyarı ışığı yanıp sönerek, yüksek bir ses yayan ya da emniyet kemerinde çekerek
tepki verir.
Sözel ve sözel olmayan ipuçlarını doğru olarak
yorumlayabilme yeteneği, duyuşsal bilgi işlemin önündeki en önemli engeldir.
Bilgisayarlar genellikle kullanıcıya bağlı olması gereken sensörler vasıtasıyla
psikolojik ve fizyolojik ipuçlarını tespit eder. Teknoloji ilerledikçe, daha
fazla müdahaleci olmayan veri toplama yöntemlerine izin verir. Video kameralar
yüz ifadesini ve vücut dilini takip edebilir ve mikrofonlar ses tonunu
kaydedebilir. Fare ve klavye üzerindeki sensörler, cilt sıcaklığı ve
iletkenliğindeki değişiklikleri ölçebilir.
Duyuşsalbilgisayarlamanın bir diğer amacı,gelir belgesiz kredi veren bankalar duyguları taklit eden makineler yaratmaktır. Duyguları
ifade eden programlama bilgisayarlarında, bilim adamları etki kontrol teorisini
kullanırlar . Bu, bilgisayarın duygularının duruma uygun olması gerektiği
anlamına gelir. Bunu başarmak için, araştırmacılar bir duygu işaretleme dilinde
yer alan bir veri tabanı kullanırlar.
Affektif pazarlama için ticari kullanımlar vardır. Müşteri
servis merkezleri potansiyel olarak ifti müşterilerini seslerine göre otomatik
olarak tarayabilir ve bunları özel olarak eğitilmiş bir temsilcisine
aktarabilir. Duyuşsal tasarımı kullanan reklamlar, satılmakta olan ürün
tarafından tatmin edilebilecek etkiler doğurabilir.
Bilgisayar oyunlarında, duygusal bilgisayar oyunları,
oyuncunun beceri seviyesine bağlı olarak oyunların ayarlanmasını sağlar. Oyuncu
olmayan karakterler, daha etkileşimli bir deneyime yol açan yanıtları
kişiselleştirebilirler. Oyunun yapay zekası, oyuncunun oyunu çok kolay
bulduğunu algıladığında zorluk seviyesini artırabilir. Tersine, oyuncunun
sinirli hale geldiğini düşünürse, duygusal oyun daha fazla güç veya bonus
verebilir.
Yorumlar
Yorum Gönder